〰️ (2024)
ENG
Pregar a pintura is an exhibition resulting from my artistic research that I curated for the Provincial Museum of Pontevedra between May 22, 2024, and July 21, 2024, featuring the artists Alberto Ardid, Manuel Balsas, Julio Catalán, Sabela Condesa, Isis Huerga, Tatiana Lameiro, Sol Mussa, Andrea Otero, Sara Piñeiro, Cristina Souto, Goa Vázquez, and Ruth Vidal.
This exhibition stages a reality of contemporary painting that is becoming increasingly prominent: that of the fold. In these works, the fold is a pictorial, compositional, configurative, and conceptual element. We aim to draw a current portrait of the Fine Arts Faculty of Pontevedra with recently graduated students and doctoral candidates belonging to a generation marked by the digital, who, in turn, create an art that escapes the polish of screens, fleeing from the plane of the virtual, and is antagonistic to the flatness of images like those in cinema or photography. By folding the painting, it becomes what it has always been: soft, mutant, and flexible—qualities it has been denied throughout art history by canvases and rigid structures. Thanks to the fold, the painting ceases to be a two-dimensional surface that simulates a flat representation of the world.
ES
Pregar a pintura es una exposición resultante de mi investigación artística que comisiaré para el Museo Provincial de Pontevedra entre el 22/05/2024 y 21/07/2024 contando con las artistas Alberto Ardid, Manuel Balsas, Julio Catalán, Sabela Condesa, Isis Huerga, Tatiana Lameiro, Sol Mussa, Andrea Otero, Sara Piñeiro, Cristina Souto, Goa Vázquez, Ruth Vidal.
Esta muestra escenifica una realidad de la pintura contemporánea cada vez más presente: la del pliegue. En estas piezas, la doblez es un elemento pictórico, compositivo, configurador y conceptual. Pretendemos dibujar un retrato actual de la Facultad de Bellas Artes de Pontevedra con estudiantes recientemente graduadas y doctorandas pertenecientes a una generación marcada por lo digital que, a su vez, crean un arte prófugo del pulido de las pantallas, fugitivo del plano de lo virtual, antagónico al raso de imágenes como las del cine o la fotografía. Al plegar la pintura, esta se convierte en lo que siempre ha sido: blanda, mutante y flexible, cualidades de las que ha sido renegada durante la historia del arte por bastidores y duras estructuras. Gracias al pliegue, el cuadro deja de ser una superficie bidimensional que simula una representación plana del mundo.
Programa de axudas á etapa predoutoral da Xunta de Galicia (Consellería de Cultura
,
Educación, Formación Profesional e Universidades) cofinanciado pola Unión Europea
no marco do Programa FSE+ Galicia 2021-2027
Educación, Formación Profesional e Universidades) cofinanciado pola Unión Europea
no marco do Programa FSE+ Galicia 2021-2027